Bij duurzaamheid denk je natuurlijk meteen aan hergebruik.
Dat geldt ook in de luchtvaart: wat nog goed bruikbaar is, krijgt een tweede of derde leven. Zo is vaak tot 70 procent van de vliegtuigonderdelen die een luchtvaartmaatschappij aanschaft, eerder gebruikt.
Het is dus niet verbazingwekkend dat wereldwijd honderden bedrijven hun boterham verdienen met de handel in gebruikte vliegtuigonderdelen.
Wat dan weer wél opmerkelijk is, is dat een jong Nederlands bedrijf binnen no time een sterke positie in die markt heeft verworven. Waar een klein land weer groot in kan zijn. Dat bedrijf staat in Delft en heet Aircraft Part Out Company Europe BV, kortweg APOC Aviation.
Wat APOC zo bijzonder maakt? Volgens oprichter en managing director Max Lutje Wooldrik (38) heeft dat alles te maken met efficiency en een slim softwaresysteem.
Vliegtuigsloperij?
Recycling van onderdelen, dan denk je al gauw aan een autosloperij die een afgeschreven voertuig stript en de bruikbare onderdelen doorverkoopt. We hadden er niet verder naast kunnen zitten. Max Lutje Wooldrik: “De vliegtuigen die wij kopen zijn nog niet afgeschreven, al onze vliegtuigen vlogen nog rond met passagiers toen we ze kochten.”
“Het zijn ook niet per se oude vliegtuigen, maar toestellen waarvan het leasecontract simpelweg verlopen is. Na een lease van 5 of 10 jaar wordt een toestel vaak verkocht aan de hoogste bieder en dat kan een airline zijn of dat kan APOC zijn. En wij zien vaak meer waarde in een toestel dan een luchtvaartmaatschappij”, aldus de ondernemer.
En wat doet APOC dan met een opgekochte kist? Demonteren toch? En de onderdelen doorverkopen? Net als een autosloper dat doet? Weer mis. APOC koopt weliswaar toestellen, maar laat die bij gespecialiseerde bedrijven de-assembleren. Dus niet in Delft, maar in Spanje, Frankrijk, de VS of het Verenigd Koninkrijk.
Zelf doen is geen optie volgens Lutje Wooldrik: “Als je minder dan 12 vliegtuigen per jaar doet, dan heeft een eigen de-assemblagelijn weinig meerwaarde.”
Wc-mechanisme
Na demontage komen de onderdelen verpakt aan in het hoofdkantoor in Delft waar ze worden geïnspecteerd en waar bepaald wordt welke onderdelen voor revisie en hercertificering uitgestuurd worden. Overigens hebben we het dan met name over hoogwaardig instrumentarium en boordcomputers.
Onveranderlijk succesnummer is het wc-mechanisme: “Dat slijt snel, per vlucht wordt dat heel veel gebruikt en gaat dan ook vaak kapot. Dat zijn complexe systemen en dan heb je het snel over aardige bedragen.”
En de onderdelen die niet voor revisie en certificering uitgestuurd worden? “Die gaan naar de opslag en worden verkocht onder het label As Removed Condition. Kopers daarvan zijn bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen - of bouwers van vluchtsimulators - die eigen monteurs in dienst hebben die zelf voor certificering zorgen.”
Retourzendingen
Een tweedehands vliegtuigonderdelenmarkt met honderden spelers. Op het eerste gezicht nogal lastig om je daarin te onderscheiden. Wat maakt APOC dan zo speciaal? Wat is het geheim van de smid?
Lutje Wooldrik: “Onze zelf ontwikkelde slimme software en efficiency. Veel van onze processen zijn volledig geautomatiseerd. In onze fotostudio wordt elk onderdeel uitvoerig gefotografeerd voor het op de website wordt aangeboden. Ons voorraadbeheer is real time: bestel je een onderdeel bij ons, dan wordt het aanbod op onze site meteen aangepast en verdwijnt het onderdeel binnen 5 seconden van meerdere online platforms af. Geheel automatisch. Ook al het benodigd papierwerk wordt automatisch gegenereerd en verzonden.”
Evenmin een niet onbelangrijke factor: de strakke focus op kwaliteit. APOC krijgt daardoor nauwelijks retourzendingen van ontevreden klanten. Vorig jaar kreeg Lutje Wooldrik welgeteld 0,3 procent van alle verkochte onderdelen retour. “Niet slecht als je bedenkt dat bij sommige van onze concurrenten er bij 10 procent van de zendingen wel iets mis gaat.”
Lutje Wooldrik omschrijft APOC dan ook meer als een softwarebedrijf: “Eigenlijk zijn we een veredeld Bol.com. We verplaatsen pakketten heel efficiënt van A naar B. Maar in plaats van boeken zitten er vliegtuigonderdelen in die pakketten.” Zo eenvoudig kan het zijn.
Crowdfunding
Lutje Wooldrik was al eerder ondernemer, onder andere in de telecomsector en was naar eigen zeggen toe aan iets nieuws. Dan maar oprichter en managing director van APOC worden? “Ik zocht wel specifiek iets in de luchtvaart, ja. Ik ben piloot en vind vliegen zo leuk dat ik dacht: ik verkoop mijn huidige bedrijf en ga echt iets met luchtvaart gaan doen.”
Aanvankelijk zocht hij het in de air-taxi-hoek, maar toen kwam er een freelance-opdrachten voorbij en werd hij business development manager. Bij een bedrijf dat, jawel, in vliegtuigonderdelen handelde.
Na een jaar en drie maanden zag Lutje Wooldrik een mooie kans in de markt en in augustus 2014 richtte hij APOC op en kocht hij met steun van een informal investor zijn eerste Airbus A320. Vervolgfinanciering regelde Lutje Wooldrik via meerdere informal investors, een Nederlandse participatiemaatschappij en later zelfs via crowdfunding.
APOC was het eerste bedrijf dat op deze manier een vliegtuig aanschafte. Het resultaat was opmerkelijk: “De eerste keer haalden we 9 ton in 11 dagen op, de tweede campagne leverde 1,1 miljoen op in vierenhalf uur en de derde keer 1,65 miljoen in 44 minuten.” Geen slecht trackrecord, investeerders geloven duidelijk in APOC.
Een vliegtuig leasen
Het gaat APOC Aviation voor de wind, bij het bedrijf werken inmiddels 22 medewerkers, het heeft kantoren in Delft, Litouwen en Florida en het staat goed aangeschreven bij de grote jongens - APOC staat bij verschillende grote luchtvaartmaatschappijen op de lijst van approved vendors.
Nog wat cijfers voor de liefhebber: de omzetprognose voor 2017 was 5 miljoen euro, dat werd uiteindelijk 10 miljoen euro. Voor 2018 is 10 miljoen geprognosticeerd, maar Lutje Wooldrik hoopt eigenlijk om ergens tussen de 12 en 15 miljoen euro uit te komen.
Wat kunnen we de komende tijd nog van APOC verwachten? “Dit jaar willen we een lease-pool oprichten waarin we bepaalde onderdelen op lease kunnen leveren. Denk aan grotere items zoals landingsgestellen of andere dure onderdelen. Het jaar daarop willen we datzelfde proberen, maar dan met hele vliegtuigen.”
Spannende business dus? “Het is nooit saai, er is altijd heel veel te doen.”
Vliegmaatschappijen helpen op een duurzame en efficiënte manier hun vloot te onderhouden, je onderscheiden in een markt met veel spelers en lekker onstuimig groeien. Zo doe je dat dus.
Dit is het derde artikel in De Maand van Circulair Ondernemen. Deze serie wordt mogelijk gemaakt door ABN AMRO. De bank wil organisaties inspireren om samen de circulaire economie uit te breiden. Spannend, maar ongelofelijk waardevol.